Istraživanja su u posljednjih pedeset godina iz korijena promijenili način na koji učitelji i naučnici razumiju kognitivne sposobnosti mlađe djece. Sada je sveopće prihvaćeno mišljenje da djeca predškolske dobi imaju dobro razvijene teorije o prirodnom i društvenom svijetu te da su čak i u vrlo ranoj dobi sposobni donositi kompleksne i naučne zaključke. Najvažnije od svega je činjenica da su djeca vrlo aktivno i prirodno zainteresirani za nauku i kada imaju potporu odraslih, vrlo rado istražuju, eksperimentišu i uče o prirodnom i društvenom svijetu oko sebe.
Djeca uče poput naučnika na mnoge načine. Istraživanja pokazuju da se može pronaći osam praksi koje se podudaraju s načinom učenja djeteta.
- Pitanje pitanja i definiranje problema
- Razvijanje i korištenje modela
- Planiranje i izvođenje istraživanja
- Analiziranje i tumačenje podataka
- Korištenje matematike i računalnog razmišljanja
- Osmišljavanje objašnjenja i rješenja problema
- Suočavanje s argumentiranom raspravom
- Skupljanje, evaluacija i prenošenje informacija
Istraživanja pokazuju da se zabavnim naučnim eksperimentima zapravo može potaknuti znatiželja djeteta za otkrivanjem svijeta kroz prizmu inženjerstva, može ih motivirati za nastavak učenja, a iz tog procesa dobiju saznanje da je rad naučnika i inženjera ustvari kreativan proces – onaj koji duboko pogađa svijet u kojem živimo.
Važan kontekst za rano poticanje učenja uključuje:
- Svakodnevno okruženje poput razgovora s roditeljima ili istraživanje prirodnog svijeta
- Posebno osmišljeno područje za učenje, primjerice posjeti muzejima ili naučnim centrima i domovima tehnike
- Formalne i neformalne institucije za učenje
Kroz ova će iskustva djeca razviti vještine povezane uz nauku te će htjeti istraživati i razvijati svoje naučne koncepte. Nova istraživanja pokazuju da će ovakvi ishodi učenja imati dugoročne posljedice na djecu u školi i mogu oblikovati njihov afinitet prema različitim naučnim područjima i njihovoj primjeni u svakodnevnom životu.
Izvor: https://www.informalscience.org/news-views/how-young-children-learn-science
Fotografije: STEM radionice – AfterSchool Sarajevo